Je moet een officieel adres kiezen waarop je je onderneming registreert. Dit adres wordt na registratie de "zetel" van de onderneming. Afhankelijk van de juridische structuur die je kiest (eenmanszaak of vennootschap), zijn er verschillende aansprakelijkheden van toepassing.
De verschillende juridische structuren hebben gevolgen voor de verantwoordelijkheden en de aansprakelijkheid voor activa. Dit houdt ook verband met het adres van je onderneming en andere fysieke activa.
Eenmanszaak
In een eenmanszaak is er geen scheiding tussen het vermogen dat is toegewezen aan de beroepsactiviteit en het privévermogen van de ondernemer. Daarom is het officiële adres van de onderneming of de "zetel" de officiële woonplaats van de eenmanszaak.
De ondernemer is dus met al zijn vermogen verantwoordelijk voor de verplichtingen van zijn onderneming. Dit is niet zonder risico, bijvoorbeeld in geval van faillissement. Schulden kunnen worden verhaald op alle bezittingen van de ondernemer, roerend of onroerend, huidig of toekomstig.
Het vermogen van de echtgenoot kan ook worden gebruikt om de schulden van het bedrijf te betalen, tenzij een huwelijksovereenkomst anders bepaalt.
Bescherming van de hoofdverblijfplaats van de zelfstandige
Het risico dat boven de woning van zelfstandigen hangt, is enigszins verminderd door een maatregel die hen in staat stelt hun woning te beschermen door deze in bepaalde omstandigheden vrij te stellen van beslaglegging. De bescherming geldt alleen voor het hoofdverblijf van de zelfstandige, d.w.z. de plaats waar hij het grootste deel van het jaar woont.
- De bescherming is niet automatisch: de zelfstandige moet een verklaring van onbeslagbaarheid afleggen voor de notaris van zijn keuze. De bescherming heeft alleen betrekking op schulden die verband houden met de beroepsactiviteit na de verklaring van onbeslagbaarheid. Ze is dus niet van toepassing op privéschulden.
- De zelfstandige kan natuurlijk afstand doen van de bescherming door een nieuwe verklaring af te leggen. Dit eindigt ook als de zelfstandige van status verandert of overlijdt.
Neem voor alle informatie over deze wettelijke bepaling contact op met een notaris. Je kunt de lijst van notarissen raadplegen op de website van de Koninklijke Federatie van Belgische Notarissen.
In het geval van een eenmanszaak is bij een adreswijziging (de zetel) geen actie van de onderneming vereist. De gemeente wijzigt het adres in het nationale register en de KBO wordt aangepast op basis van deze nieuwe informatie.
Vennootschap
In een vennootschap is er een scheiding tussen de activa van de onderneming en de activa van de ondernemer. Een deel van de activa kan daarom worden vrijgesteld van het ondernemersrisico. Daarom wordt het officiële adres van de onderneming overeengekomen door de vennoten.
Beperkte aansprakelijkheid
In vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid (NV, BV, CV) is de aandeelhouder alleen aansprakelijk voor de schulden van het bedrijf tot het bedrag van zijn inbreng. Dit betekent dat de schuldeisers van het bedrijf geen aanspraak kunnen maken op het persoonlijke vermogen van de ondernemer. De persoonlijke bezittingen van de ondernemer en de aandeelhouders zijn dus beschermd.
In bepaalde gevallen kan de aansprakelijkheid echter worden ingeroepen. Dit is met name het geval als het bedrijf binnen drie jaar na de oprichting failliet wordt verklaard en als het startkapitaal of de kapitaalinbreng duidelijk onvoldoende was om de normale werking van het bedrijf gedurende twee jaar te garanderen.
Onbeperkte aansprakelijkheid
In vennootschappen met onbeperkte aansprakelijkheid (VOF, CommV) stellen de vennoten (met uitzondering van de commanditaire vennoten) hun eigen vermogen als onderpand voor de mogelijke schulden van het bedrijf. Als het bedrijf zijn schulden niet kan betalen, kunnen de schuldeisers hun vordering verhalen op het privévermogen van de vennoten.
In het geval van een vennootschap is bij een adreswijziging van de zetel actie vereist van de onderneming. De onderneming moet de adreswijziging bekendmaken in het Belgisch Staatsblad en vervolgens zorgt de ondernemingsrechtbank ervoor dat deze informatie wordt bijgewerkt in de KBO.