Ondanks de crisis die de sector treft, blijft België op het vlak van voertuigassemblage een speler waar niemand omheen kan. Met vestigingen als Opel Antwerpen, Ford Genk, Audi Vorst/Brussel, Volvo Europa in Gent, Van Hool (bussen) en Truco kunnen we spreken van een sterke bezetting op de productiemarkt.
Ook Toyota heeft gekozen voor Brussel als Europese hoofdzetel. Toyota Motor Marketing Europe is bevoegd voor de promotie en verkoop op de bijzonder sterke en competitieve Europese markt.
Indrukwekkende productiecijfers
In 2008 produceerde België 724 498 voertuigen, waarvan het merendeel voor de export bestemd was. De Belgische productie omvatte 434 875 personenwagens en 245 256 lichte bedrijfsvoertuigen voor personen- en goederenvervoer. Daarna volgden de bedrijfsvoertuigen van meer dan 3,5 ton en de autocars, waarvan er in 2008 respectievelijk 43 068 en 1 286 van de band rolden.
De automobielsector zorgt in België ook voor heel wat werkgelegenheid. In 2007 waren alleen al in de assemblagevestigingen bijna 25 000 mensen aan het werk. In de hele sector waren dat er meer dan 100 000.
Diverse troeven
België is een aantrekkelijk land voor autoconstructeurs. Niet alleen zijn er de hoog opgeleide werknemers die recordproductiecijfers kunnen voorleggen en de zeehavens die een vlotte distributie mogelijk maken, ook de researchcentra die onderdelen testen en onderzoek doen naar nieuwe technologieën vormen een extra troef.
Specifiek voor Vlaanderen is er het innovatienetwerk Flanders' DRIVE. Dit initiatief biedt bedrijven en onderzoeksinstellingen zoals universiteiten de mogelijkheid om kennis uit te wisselen en samen projecten op te starten. Het netwerk wil hiermee de productie- en ontwikkelingscapaciteit van de toeleveringsbedrijven in Vlaanderen verhogen.
Een sector op een tweesprong
De automobielsector in België staat op een tweesprong. Om een belangrijke economische sector te kunnen blijven, richt hij zich op hightech-ontwikkelingen zoals hybride wagens of nieuwe materialen.